Pengertian dari wuduk - KBBI AKATEL 23 Juli 2018

Kamus Besar Bahasa Indonesia dalam jaringan (daring/online)
.

A - B - C - D - E - F - G - H - I - J - K - L - M - N - O - P - Q - R - S - T - U - V - W - X - Y - Z

Cari kata

 
Kata Kata & Deskripsi
 

Frasa Terbaru

 wuduk wu.duk
? uduk
 Ulasan Tambahan untuk definisi dari kata  wuduk:
 
HazwaniHamzah3
RT @takenotegais: Suka pakai bawal sebab. 1. Senang nak gayakan dia, sempang kiri kanan dah siap 😝 2. Tak panas 3. Senang nak ambil wuduk…

alynnahmd_
RT @akmalhizzat: Masa tgah ambil wuduk tu, hati aku asyik berkata2 "kenapa aku jwb mcm tu kat mak aku eh?? Bodohnya kenapa kenapa kenapa!"

alynnahmd_
RT @akmalhizzat: Masa mak aku kejut lagi sekali tu, dgn tegasnya aku jawab "YEEEEEEEEE!!", pastu aku terus bangun dan masuk bilik air utk a…

elisha_laa
I hate kerja dgn lelaki sbb kena ambil.wuduk.banyak kali tiap kali nak.solat

Nurafiqaha_
Bapa pesan, perkara yang paling penting kita kena jaga adalah-- Wuduk. Kalau wuduk kita tak sempurna, ibadah kita pun tak sempurna.

Elnisa_
rumusan ? haa akhir sekali aku akan rumus, kelebihan wuduk. so aku cakap lahh, nak masuk syurga dengan wajah bercah… https://t.co/A52vCA1QAN

Elnisa_
video, aku tayangkan lagi video cara dengan lebih jelas. aku minta murid kedepan buat sekali untuk pelaksaan wuduk… https://t.co/bsNkfKFg0a

Elnisa_
kenapa mesti cakap tu tajuk "rukun"? ye, rukun. tapi rukun tu kita dah sebut, sekarang ni "CARA BERWUDUK" so aku te… https://t.co/3Ymj2SlgBy

Elnisa_
aku mengajar subjek ibadat. tajuk cara cara berwuduk. so aku tekan kan pada 4rukun wajib wuduk. siap bawa air spray… https://t.co/9LFWhy7aFX

hafeeez_95
RT @EzNeman: Kalau agama ikut logik akal, kenapa tak sujud dulu baru rukuk? Atau kenapa kita tak mula wuduk dengan kaki? Ada perkara yang…

liesabalqis
RT @syafiqtricky: Syafahullah.. speed recovery lil bro. Anggap musibah ni pengajaran atas khilaf yg lepas. Lepasni apa abah kata ikut. Klu…

bymxxxxx
RT @malaysiandude: Tips belajar : "Belajar 45 minit and then stop kejap. Ambil wuduk dan solat sunat 2 rakaat. Biar otak proses dengan bai…

qylapopoyopo
RT @syafiqzulkiffly: Kadang2 aku menyampah tau orang yg tak pakai pape and flawless. Bila ditanya, dia jawab “haa tak pakai apa pakai clean…

sejenisbesokjel
@itsme_farah_ ala maaf la.. mne boleh.. lepas ni nak cari gak.. apa pun masalah awak.. hadapi la dgn tenang..… https://t.co/P1gPO2PCrE

Syhrhaqlh_
RT @jentikhati: Tips belajar : "Belajar 45 minit and then stop kejap. Ambil wuduk dan solat sunat 2 rakaat. Biar otak proses dengan baik."…



Kembali

Tentang KBBI AKATEL

Kamus Besar Bahasa Indonesia yang dikenal dengan sebutan KBBI terbit pertama 28 Oktober 1988 saat Pembukaan Kongres V Bahasa Indonesia. Sejak itu kamus tersebut telah menjadi sumber rujukan yang dipercaya baik di kalangan pengguna di dalam maupun di luar negeri. Setiap ada permasalahan tentang kata, KBBI selalu dianggap sebagai jalan keluar penyelesaiannya.
0 . . . . xxx . . . . . .
Selain muatan isi, KBBI memang disusun tidak sekadar sebagai sumber rujukan, tetapi menjadi sumber penggalian ilmu pengetahuan, teknologi, dan seni, serta peradaban Indonesia. Oleh karena itu, rujukan tersebut kemudian semakin mengakar di dalam kehidupan berbahasa Indonesia walaupun upaya penyempurnaan isi tidak selamanya mengimbangi perkembangan kosakata bahasa Indonesia.

KBBI AKATEL ini merupakan upaya dari Akademi Telkom Jakarta untuk menyediakan kemudahan akses terhadap Kamus Besar Bahasa Indonesia di mana pun, kapan pun, dan siapa pun selama dapat memanfaatkan jaringan teknologi informasi dan komunikasi. Hal ini dilakukan untuk melaksanakan salah satu misi Akademi Telkom Jakarta dalam bidang telekomunikasi atau ICT ( Information and Communications Technology ).

Pangkalan data (database) KBBI AKATEL ini diambil dari KBBI edisi III. Pemutakhiran dan penyempurnaan isi KBBI AKATEL yang akan mengambil KBBI edisi IV sedang dilakukan tahun 2016 ini. Tampilan antarmuka KBBI AKATEL sengaja didesain dalam bentuk sederhana agar pengguna dapat dengan mudah dan cepat mengaksesnya.

Saran dan kritik Anda dapat dikirimkan kepada kami di ✉ .

Jakarta, 17 Agustus 2015



Admin KBBI AKATEL - サントグナワン

Cara Penggunaan KBBI AKATEL

Cara menggunakan KBBI AKATEL ini sangat mudah. Anda dapat mencari kata atau frasa dengan cara mengetikkan pada kolom Cari kata yang tersedia. Jika ditemukan, maka hasilnya akan ditampilkan pada halaman hasil pencarian.

Penyangkalan KBBI AKATEL

Kamus telah diupayakan dihadirkan dengan sebaik mungkin, namun tidak ada jaminan apapun mengenai keakuratan dan kebenaran data. Anda dapat menggunakan website ini secara gratis sebagai referensi.

Sumber data dan referensi KBBI AKATEL

Data KBBI yang ada dalam website ini dirangkum dari situs KBBI Pusat Bahasa dan KBBI versi III (edisi ketiga).








KBBI Akatel 0.24 - Sitemap KBBI - Copyright © 2015 - 2018